دوران تحصیلات حضرت امام خمینی (ره)

دوران تحصیلات حضرت امام خمینی (ره)

خمین - اراک و قم محل تحصیل علم و تهذیب نفس آن بزرگ مرد تاریخ

www.torabikanoon.vcp.ir

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب...

 

امام‌خمینی تحصیلات ابتدایی را در خمین آغاز کرد. او نزد معلمی به نام «‌میرزا محمود» ‌نوشتن و خواندن را در خانه آموخت و برای آموزش قرآن و ادبیات فارسی نزد «‌ملا ابوالقاسم» به مکتب‌خانه رفت و نزد «‌آقاحمزه محلاتی» که استاد خط بود به فراگیری خطوط مختلف پرداخت. قبل از پانزده سالگی، تحصیلات اولیه را به پایان رساند و مقدمات علوم اسلامی را نزد «آقا مهدی داعی» آغاز کرد و منطق را نیز نزد «‌آقا نجفی»‌(شوهر خواهرش) خواند و «مطوّل» و «سیوطی» را نیز در محضر برادرش آیت‌الله پسندیده آغاز کرد. در سال 1299 ه.ش عازم اراک شد و در حوزه علمیه این شهر که زیر نظر آیت‌الله سید عبدالکریم حائری اداره می‌شد به کسب علم مشغول شد.
درآنجا «مطوّل» و «منطق» را نزد «شیخ محمد علی بروجردی» و «حاج محمد گلپایگانی» ادامه داد و «شرح لمعه» را نزد «آقا عباس اراکی» آغاز کرد. امام‌خمینی در سال 1300 ه.ش به قم رفت و در مدرسه «دارالشفاء» اقامت کرد. در آنجا «مطوّل» را نزد «‌آقا میرزا محمد علی ادیب تهرانی» ادامه داد و مقداری از سطوح را نزد «حاج سید محمد تقی خوانساری» و بیشترش را نزد «آقا میرزا سید علی یثربی کاشانی» که هر دو از علمای برجسته و مشهور آن زمان بودند خواند و تا سال 1305ه.ش موفق شد سطوح را به پایان رسانده و در محضر آیت‌الله حائری به درجه اجتهاد نائل گردد.
امام‌خمینی(س) پس از اخذ درجه اجتهاد، برخلاف رسم معمول زمان خود به نجف اشرف عزیمت نکرد و به تدریس علوم خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم مشغول شد.

منبع

نویسنده مطلب: روابط عمومی اصلی

روابط عمومی اصلی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...