سخنانی قصار از مقام معظم رهبری درباره مسجد ، اذان ، ائمه‌ی جمعه و جماعات

سخنانی قصار از مقام معظم رهبری درباره مسجد ، اذان ، ائمه‌ی جمعه و جماعات

 

اذانِ با توجه، به دلها امید مى‏دهد.

اسلام امریکایى، چیزى به نام اسلام است که در خدمت منافع قدرتهاى استکبارى و توجیه‏کننده‏ى اعمال آنهاست؛ بهانه‏یى براى انزواى اهل دین و نپرداختن آنان به امور مسلمین و سرنوشت ملتهاى مسلمان است؛ وسیله‏یى براى جدا کردن بخش عظیمى از احکام اجتماعى و سیاسى اسلام از مجموعه‏ى دین و منحصر کردن دین به مسجد است (و مسجد نه به عنوان پایگاهى براى رتق و فتق امور مسلمین - چنان‏که در صدر اسلام بوده است - بلکه به عنوان گوشه‏یى براى جداشدن از زندگى و جدا کردن دنیا و آخرت).

از بزرگترین کارهاى امام عزیز ما ایجاد و تأسیس نماز جمعه بود.

تا وقتى ائمه محترم جمعه و مردم قدر نماز جمعه را مى‏دانند، ... بلاشک در جامعه‏ى اسلامى خوف تزلزل نیست.

تریبون نماز جمعه در حفظ قوام معنوى و حصار ایمنى جامعه داراى نقشى فوق‏العاده است.

امامت جمعه به معناى نمایندگى کل روحانیت و نظام اسلامى است.

انقلاب از خانه‏ى مذهب - یعنى مسجد و مدرسه‏ى دینى - آغاز شد و جهتگیرى مذهبى در انقلاب روزبه‏روز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزشهاى معنوى، آن‏قدر قوى شد که کسانى را به‏میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابى، این‏گونه آدمها به میدان نمى‏آیند.

این‏جانب همه‏ى مردم - بخصوص جوانان - را به پُر کردن مساجد و حضور در نمازهاى جمعه و جماعت و گرم نگهداشتن مراسم عزادارى سالار شهیدان حسین‏بن‏على توصیه مى‏کنم.

 

 بانگ اذان، دلهاى افسرده را روشن مى‏کند.

بهترین جایى که این گروههاى مقاومت بسیج دارند، همین مساجد است.

چندى پیش، من راجع به اذان سفارش کردم و البته گفتم که صبحها با بلندگو در همه‏جا اذان نگویند، تا مردم از خواب بیدار نشوند. مثل این‏که بعضى از مؤمنین، این قسمت دومش را بیشتر از قسمت اول گوش کردند! آنچه که مقصود ما بود، این بود که در سحرها، هر جایى یک بلندگو صدا نکند؛ ولى معنایش این نبود که به هنگام سحر، صداى اذان در شهرى مثل تهران به گوش نرسد! نه، در جایى مثل تهران، اقلاً در چند مسجد از مساجد مهم، خوب است که با بلندگو اذان پخش بشود؛ حتّى اذان صبح. در شهرهاى کوچک هم به فراخور وسعت آن شهر، مى‏بایست اذان صبح در چندجا پخش بشود. اما در ظهر و شب اذان بگویند؛ هم اذان بلندگو، هم جلوى مساجد، هم داخل مساجد و هم در خیابانها، تا مردم به اذان گفتن عادت کنند.

 

حضرات ائمه‏ى محترم جمعه و جماعات و گویندگان مذهبى نیز تا سرحد امکان باید براى پُربار کردن و محتوا بخشیدن به این مراسم تلاش کنند و این کانونهاى معنویت و صفا را گرم نگهدارند.

 

در این کشورهاى اسلامى که امروز ائمه‏ى جمعه و جماعاتشان، تشکیلات به وجود مى‏آورند و مسجدها رونق پیدا مى‏کنند و کانون تحرک مى‏شوند، تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها، جاى جوانان و کانون جنبشهاست. این را شما کردید. این را حرکت شما و قائد عظیم‏الشأنتان - آن مرد الهى - بود که انجام داد.

 

در نقاط مختلف جهان، دشمنان اسلام به مساجد - که پایگاه حریت انسان و جایگاه رابطه‏ى او با خدا و مرکزى براى کسب آگاهى از شیطنتهاى شیاطین زر و زور است - با بغض و کینه‏یى عمیق مى‏نگرند و تا آن‏جا که بتوانند، با وجود و حضور و فعالیت آنها ستیزه مى‏کنند. هم‏اکنون مسجدالاقصى، قبله‏ى دوم مسلمین - که بحمداللَّه پایگاه بیدارى و مبارزه نیز شده است - مورد جسارت صهیونیستهاى پلید قرار گرفته، و در فرانسه و هند نیز مسجد در معرض اهانت و تخریب واقع شده است.

 

سفارش دیگرى که من مى‏خواهم بکنم، این است که همه‏ى خانواده‏ها و همه‏ى مردم - مخصوصاً جوانان - به نماز و مسجد و عبادت و جلسات قرآن اهمیت بدهند. هرچه امروز این کشور از عظمت و عزت و قدرت به دست آورده است، در سایه‏ى قرآن و اسلام و نماز و عبادت و ذکر خداست. هم باید به درس و کار توجه شود، وهم به تدین؛ که تدین پشتوانه‏ى همه‏ى اینهاست. با نماز و مسجد و عبادت و جلسات دینى و جلسات قرآن باید انس پیدا کنید.

 

شعایر اسلامى و مساجد و نمازهاى جمعه و عزاداریها، از جمله عواملى است که در پیروزى انقلاب و تداوم آن، نقش تعیین‏کننده‏یى داشته است. ملتهاى مسلمان اکنون در همه جاى عالم، با بهره‏گیرى از تجربه‏ى ملت ایران، به مساجد و شعایر دینى اهتمام خاصى نشان مى‏دهند. نهضت فلسطین و بسى نهضتهاى دیگر، امروزه از مساجد و نمازهاى جمعه و جماعت، نیرو و توان مى‏گیرد. سزاوار است که ملت عزیز ایران، نقش این شعایر را همواره به یاد داشته باشد.

طبق بینش ما، یادگارهاى اسلامى عزیزند. مى‏شد اسلام به مردم بگوید بروید در زمین صافى بایستید و نماز بخوانید و عبادت کنید؛ در صورتى که به عمارت مسجد دستور داده است؛ «انّما یعمر مساجد اللَّه». آباد کردن مسجد ملاک است و تجسم و تجسد خارجى این کار مورد نظر اسلام مى‏باشد؛ چون تأثیر بسزایى دارد. در مورد شخصیتها هم همین‏طور است.

 

مساجد به شکل شایسته غبارروبى شود و خدمت به مسجد، کارى مردمى و همگانى شمرده شود.

 

مسجدها در وقت نماز، سرشار و مالامالِ از انسانهاى ذاکر و ساجد و راکع باشد

 

نویسنده مطلب: روابط عمومی اصلی

روابط عمومی اصلی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...