محبوبترین منطقه گردشگری استان مرکزی

محبوبترین منطقه گردشگری استان مرکزی

 ایران کشوری است که از پیچ و خم های تاریخ و طبیعت نشانه ها و آثار زیادی در خود جای داده است که هر انسان متفکر و کنجکاوی را به خود فرا می خواند. استان مرکزی نیز از دیرباز دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده است. این روزها که طبیعت جان تازه ای گرفته است مناطق بکر طبیعی استان بیش از پیش جلوه نمایی می کند. از سویی جاذبه های مذهبی-تاریخی نیز در ایام نوروز مهمانان خاص خود را دارد.

 

بقیه در ادامه مطلب...

تالاب میقان اراک

تالاب میقان (تالاب کویری میقان) در استان مرکزی و در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است که به ثبت ملی رسیده است. در سالهای با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید.

 

این تالاب همواره میزبان پرنده ای زیبا با نام درناست، این پرنده مهاجر با حضور در تالاب میقان توجه بسیاری از هنرمندان را به خود جلب می‌کند.

 

بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین

این بیت مربوط به دوره قاجار است و در خمین، خیابان امام خمینی(ره)، جنب خیابان صالحی واقع شده. امام خمینی(ره) در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی متولد و تا سال ۱۲۸۱ در این مکان زندگی کرده اند.

این اثر در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


جوی قناتی از زیر این خانه می‌گذرد. این خانه از بزرگترین خانه‌های روستای خمین در ده‌ها سال قبل بوده که از موقعیت مکانی منحصربفردی (استراتژیکی) در قریه خمین برخوردار بوده است.

 

امامزاده محمد(ع) در تفرش

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و مذهبی تفرش وجود امامزاده محمد(ع) از اجداد مقام معظم رهبری و اولین شهید مدفون در تفرش است. این بنا از دوره صفویه به شکل بسیار زیبا و منحصر به فرد پا برجا مانده و در تمام اوقات روز برای بازدید گردشگران و زائرین باز است.

 

چشمه آب گرم محلات

چشمه‌های آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی هستند که از بخاره خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین بوجود آمده و به سطح زمین می‌رسند.

 

این چشمه ها دارای سابقه باستانی زیادی هستند که استحمام در آن اثرات شفابخشی برای بیماری های روحی و جسمی دارد.

 

مسجد جامع ساوه

 

 در این بنای تاریخی ـ مذهبی آثاری از سه مقطع تاریخی قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی دیده می‌شود. این مسجد مجلل و باشکوه دارای یک صحن بزرگ در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌های متعدد قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفوی با خط ثلث است.

 

غار چال نخجیر در دلیجان

غار چال نخجیر که در میان راه دلیجان به نراق قرار دارد به صورت اتفاقی در اثر انفجاری که سازمان آب برای یافتن آب انجام داده بود کشف شد. از سال ۸۸ برای بازدید عموم آماده شد.

 

در این غار استلاکتیت های جالبی توسط رسوب های آهکی ایجاد شده است که هرکدام نام خاصی دارند.

 

سراب عباس آباد شازند

سراب عباس آباد در نزدیکی شازند قرار دارد که به دلیل دارا بودن فضای سبز زیاد و همچنین چشمه آب مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و شرب روستاهای مجاور به مناطق پایین دست هدایت می شود.

 

 عمارت مستوفی الممالک در آشتیان

 

این عمارت که در یک کیلومتری غرب آشتیان قرار دارد مربوط به دوران رجال قاجار و پهلوی است. معماری این خانه بر خلاف سایر آثار تاریخی، به سبک فرانسوی است طوری که در گچ کاری و درب ها از طرح های فرانسوی اقتباس شده است.

 

این عمارت اولین خانه فرنگی ساز در ایران است.

 

روستای نمونه گردشگری وفس در کمیجان

این روستا که به جهت گردشگری در سطح ابیانه و ماسوله قرار دارد، دارای مناظر طبیعی و بکر است. این روستا در گذشته یکی از سکونتگاه های مادها به حساب می آمد. وفس از لحاظ ارتباطی در بن بست قرار دارد و تنها راه ارتباطی آن با شهر کمیجان، یک جاده آسفالته است.

 
مقبره حضرت امامزاده محمد مسعود منتسب به امام موسی کاظم (ع) در خنداب

نسب این امام زاده با یازده واسطه به امام موسی کاظم(ع) بر می گردد. شیفتگان و بارگاه ملکوتی امامزاده مسعود به پاس عنایات و کرامات بیشمار حضرتش بخشی از اموال و دارایی های خود را وقف عمران و آبادانی این زیارتگاه کرده اند. این بقعه متبرکه دارای شصت جریب اراضی موقوفه و رقبات دیگر بوده که درآمد حاصل از آن علاوه بر آبادانی حرم مطهر در ایجاد اشتغال موثر بوده است.

 

کاروان سرای دولت آباد در فراهان

 

 این کاروان سرا در حدود یک قرن گذشته به دستور میرزا حسین خان تفرشی برای رفاه حال زائران کربلا ساخته شد. کاروان سرا به صورت هشت ضلعی ساخته شده و در شمال و جنوب دارای درهای بزرگ است.

 

امامزاده سید منصور(ع) در زرندیه

 

این امامزاده از جمله امامزادگانی است که در گروه دوم به دیدار به امام رضا(ع) می رفتند. این کاروان پی در پی در بین راه مورد هجوم غاصبان قرار می گیرند. که در نهایت امامزاده سید منصور(ع) در مامونیه زرندیه به شهادت می رسد. در اسناد آمده است که امام کاظم(ع) ۳۲ فرزند داشتند که یکی از آنها محسن نام داشت. محسن یازده فرزند داشت که یکی از آنها امامزاده سید منصور(ع) است. لذا ایشان از لحاظ نسبی به امام زاده سید منصوربن محسن بن کاظم(ع) مشهور است.

نویسنده مطلب: روابط عمومی اصلی

روابط عمومی اصلی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...